Rendszeres olvasókhttps://kertelgetes.blogspot.com/2024/02/isten-veled-februar.html#comment-form

Munkáim
tuzes.beata@gmail.com

2012. augusztus 15., szerda

Egy kis kézimunka és befőzés, befőzés...


A préri világító holdja alatt áll ez a barátságos házikó. De valamiért csizmát húztak a fák...- csak hülyéskedek. Nem olyan?


Nálam az elmúlt egy hétben ért be a paradicsom nagy része. Leszedtem, betettem a hűtőbe, két nap múlva megint szedtem és amikor ennyi lett vettem hozzá még 12 kg-ot és neki álltam befőzni. A képen látható mennyiség a saját.
A sárga paradicsom felett látható két sörös üveget a férjem Anyósomék padlásán találta és egy rövid ideig ragaszkodtam hozzá, hogy ilyen üvegekbe tegyük, mert olyan csinos és mert egyszerre meginni fél liter az elég. A konyhafelszerelési boltokban kapható fehér csatos üveg, 800 Ft-ért darabja. No de kérem, drágább az üveg, mint a bele való. Badarság, nem kell. Maradt a befőttes üveg.


Az idén fűszeres paradicsomleveket készítettünk. Friss bazsalikommal,


csípős paprikával, kevés borssal,


és zellerrel. Sajnos nem tudom megmondani melyik lett a finomabb, mert főzés során az illatok keveredtek, forrón nem jó kóstolni, de talán a bazsalikomos.


Majd pihenésképpen eltettük az imádott vegyes savanyút, ez tényleg nagyon finom. Még évekkel ezelőtt Anyu kapta a nyugdíjas házban az egyik nénitől és azonnal elkértem a receptjét, mert annyira ízlett. Megosztom Veletek:

5 kg csalamádé eltevéséhez kell:

2 kg uborka
1 kg hagyma
1 kg paprika
1 kg káposzta

4 és fél deci 10%-os ecet
30 dkg cukor
7 dkg só
1 kávéskanál borkénpor
1 és fél deci víz

A zöldségeket legyalulom, ráöntöm ezt a nagyon fűszeres csekélyke levet és átforgatom. Majd órákig hagyom állni üvegbe töltés előtt. Levet is eresztenek a zöldségek, pont annyit ami ellepi.
A sárgarépát nem írtam, én készítek egy pár olyan üveget is, amit avval is kiegészítek.

Saját véleményként írom, mikor először készítettem nem tettem bele piros húsú paprikát és az uborkát is megfosztottam a héjától. Ugyanolyan finom lett, de sápadtka. Sokkal mutatósabb az uborka sötét zöld héjával és pár piros paprikával.

Jó volt ezt a sok finomságot elkészíteni és jó, hogy vége lett a befőzésnek. Két nap ment rá.

12 megjegyzés:

Edit 2012. augusztus 15. 19:02  

Ez a csalamádé nagyon guszta. Tartósítót akkor nem is teszel bele ugye?A borkénpor után most olvastam, hogy tartósít. Azt hol lehet beszerezni?
Én most hoztam anyumtól paradicsomot megint, pár kilót, de most aszalom, (sajna csak a sütőben, mert nincs gépem), de ha hétvégére jó időt mond, lehet napon is megpróbálok aszalni.

Unknown 2012. augusztus 15. 19:10  

A borkénport bármelyik boltban meg lehet venni. Ropogósan tartja a zöldségeket és ez tartósít. Így ezt hidegen eltevésnek is mondják.
Aszalt paradicsom? Ez érdekes, mire használod?

erdoseva55 2012. augusztus 15. 19:38  

Jól elfáradhattál!
A savanyúság receptjét én is kipróbálom bár én " svéd" uborkát tettem el sokat!
Én a füge eltevésével foglalatoskodtam ma, nagyon fini lett! hát én is jól elfáradtam:))
Édes a kis hímzésed, de nagyon várom a szép koszorúd elkészülését! :)

Unknown 2012. augusztus 15. 19:47  

Svéd uborka? Írj róla a blogodban!
Koszorú: ha a mostani munkámmal elkészülök, hozzá látok, engem is nagyon izgat!

Unknown 2012. augusztus 15. 19:47  

Ja, és tényleg igen elfáradtam.

Barbaral 2012. augusztus 15. 21:14  

Helyeske hímzés készül megint:).
Köszi a vegyesvágott receptet, élek-halok érte. Kipróbálom a Te változatodat is, ha túl leszünk a tanévkezdési hajcihőn...

A svéd uborkát is imádjuk, tavaly rengeteget raktam el. Isteni!

Unknown 2012. augusztus 15. 21:22  

Barbaral: írj a tanévkezdésről, benne maradtam. 25 év után ez az első év, hogy nincs vele gondom.

Edit 2012. augusztus 16. 8:35  

Aszalt paradicsom: Először barátnőmnél láttam, ettem, meg segédkeztema készítésében. Félbe kell vágni a paradicsomot, vagy negyedelni, besózni állni hagyni, és aszalógépben aszalni.
Mi mikor kerti partikat rendeztünk náluk, eszegetős, előkaja volt,nagyon finom sós is kicsit, na meg eltenni üvegekbe, és télen pöri alá, vagy levesbe, vagy akármibe. Na nekem a sütős módszer nem nagyon jött be, mert szinte teljesen kiszáradtak főleg a kicsik, a nagyobbak meg félig száradtak ki, szóval azt a spájz polcra nem tehetem, de vagy 2 kilóból nagyon nagyon kevés lett, de nézd meg ezt az oldalt, és ott utalnak még két oldalra az írásban, ki kell próbálgatni, én is a napon szárítást, vagy az aszalógépben való aszalást próbálom majd ki. Feltéve, ha lesz aszalógépem :D :D

http://napmatka.blogspot.hu/2009/05/aszalt-paradicsom-fuszeres-olajban.html

Vera 2012. augusztus 16. 19:26  

Hú de nagy munkába vagy, voltál....Régebben én is sokat tettem el sok félét, ez a csalamádé valamiért kimaradt.... A befőttek sem mentek, mennek nálunk, most nem tudom szerencsémre, vagy nem.... de ez van... Úgy gondoltam évekig magam kedvére nem teszek el befőtett, egyébként csak körtét szoktam eltenni.. ... és mégis rászántam magam...már tavaly is... milyen jó jött a nagy télbe....

Nagyon ügyes vagy....
Igen .és tényleg mintha csizmába lenne a fa...aranyos minta.
Szép hétvégét!!!!!!!

gromine 2012. augusztus 18. 10:07  

Szép lett a hímzés.
Köszi a receptet, ki is próbálom, mert olyan "ínycsiklandónak " néz ki:)

Dóra 2012. augusztus 19. 11:18  

Már a képeket végignézegetni is jó volt. Ez a vegyes savanyúság recept felcsigázott. Még a végén kipróbálom!

Tényleg csizmásak a fák, de ha nem mondod, észre nem veszem!

amilgade 2012. augusztus 21. 20:10  

Húú rengeteget dolgoztál!! A vegyes savanyúság receptjét pedig köszönöm!